Waarom naambadges geschikt zijn voor banken
Als je als bezoeker bij een bank komt, dan kom je meestal niet verder dan de balie. Kom je toch verder, dan is het op zijn hoogst tot de speciale kantoren waar belangrijke zaken worden besproken. Bijvoorbeeld tijdens een adviesgesprek over een hypotheek of over beleggingen. Een bezoek aan de bank gaat vrijwel altijd over persoonlijke zaken. Het is dan ook bijzonder belangrijk dat de klant een vertrouwensrelatie aangaat met de persoon met wie ze hun zaken bespreken. Naambadges spelen hierin een grotere rol dan je zou verwachten.
Kennen is vertrouwen
Iemand die je niet kent, kun je niet volledig vertrouwen. Je weet niet wie je voor je hebt en dus weet je nooit helemaal zeker of diegene wel betrouwbaar is. Dit maakt het voor medewerkers van banken lastig om een goede vertrouwensrelatie met hun klanten op te bouwen. Vroeger, vooral in dorpen, kende iedereen elkaar. Men wist dus precies van iedere medewerker wie het was en dat je diegene ook kon vertrouwen. In de moderne maatschappij is dat een stuk lastiger, want vaak kent de (potentiële) klant de bankmedewerker niet. De sleutel tot een vertrouwensrelatie is elkaar leren kennen. Helaas is er geen tijd voor uitgebreide kennismaking. Maar er zijn andere methodes die zorgen dat een klant sneller het gevoel heeft dat hij de medewerker heeft leren kennen en dus kan vertrouwen.
Manieren om het vertrouwen te winnen
Een van de eerste zaken die het vertrouwen van de klant wint, is het hebben van geduld. Het is belangrijk dat de medewerker niet te opdringerig wordt en de klant rustig de tijd geeft om over alles na te denken. Een kopje koffie en een gezellig gesprek vóórdat de belangrijke zaken op tafel komen geeft rust en meer vertrouwen. Verder is het belangrijk dat de medewerker wordt gekend door de klant. Uiteraard stelt de medewerker zich netjes voor. Het helpt echter enorm als de naam van de medewerker ook duidelijk zichtbaar is. Dit is een blijk van vertrouwen vanuit de medewerker (ik laat iedereen zien hoe ik heet), die voor de klant belangrijk is. Zo weet de klant door wie hij wordt geholpen en kan hij later ook altijd vragen naar deze persoon.
Naambadges als visitekaartje
De naambadge helpt dus om vertrouwen te wekken. De klant kan de medewerker al snel beter leren kennen en weet hoe hij/zij heet. Dit zorgt ervoor dat de klant de medewerker sneller zal vertrouwen. Bovendien weet de klant dat hij altijd terug kan komen bij deze medewerker. Dit geeft een wat persoonlijkere connectie tussen de bank en de klant. Een op een contact is in dit soort vertrouwelijke instellingen van groot belang. De naambadge lijkt weinig te doen, maar heeft op de achtergrond een krachtige uitwerking. Er ontstaat sneller een vertrouwensrelatie en de naambadge fungeert als visitekaartje van de medewerker en de bank.
Een goed ontwerp als sleutel
Een naambadge fungeert als visitekaartje en dient er dus ook goed uit te zien. De naambadge moet goed passen bij de functie van de medewerker en bij de omgeving. Het zou bijvoorbeeld gek zijn als de naambadge van een hypotheekadviseur knalgroen was en met flitsende gele letters de naam van de medewerker zou vermelden. Het zou een stuk passender zijn om een eenvoudig ontwerp te kiezen met alleen het logo van de bank, met een vermelding van naam en functie van de medewerker. Een goed ontwerp is de sleutel voor elk visitekaartje en is dat dus zeker voor naambadges die altijd direct zichtbaar zijn voor klanten!
In het bankwezen is het cruciaal om het vertrouwen van klanten te werven en te behouden. Tenslotte hebben vrijwel alle handelingen te maken met geld, iets waar je van nature niet zomaar iedereen mee vertrouwt. Daarom doen banken er alles aan om een goede relatie met hun klanten op te bouwen. Dat kan op hoog niveau door het ontwerp van het gebouw aan te passen en op te letten met het wervingsbeleid van nieuwe medewerkers. Maar ook op kleine schaal kunnen aanpassingen het leggen van een vertrouwensrelatie vergemakkelijken. Het gebruik van naambadges kan een groter verschil maken dan je zou verwachten!